Macro Lovers #30

Eftersom Birgitta på Macro Lovers ger oss helt fria tyglar vad det gäller tema så behöver man ju endast greppa kameran egentligen...
Soligt och varmt är det nu äntligen hos oss. Naturligtvis måste det ju då överdrivas det med, vilket innebär att nu har vi legat runt trettiostrecket en bra tag och dessutom rätt fuktigt. Alltså, ett ypperligt väder för till exempel bladlöss som har invaderat de flesta trädgårdar häromkring (för att inte glömma sniglarna...) I alla fall, med ökat antal bladlöss ökar också antalet nyckelpigor (inte bara på helt naturlig väg utan folk beställer asiatiska nyckelpigor som bekämpning mot bladlössen) och man ser oftare än vanligt nyckelpigornas larver...



Nyckelpigelarv på Edelweiß...
Nyfiken på andra maccrobilder, klicka HÄR.

Kommentarer:

1 Lena:

En liten läskig typ men en vacker bild!

2 Maria G:

Då har man fått veta hur en nyckelpigelarv ser ut. Tack för det!

Härlig bild!

HA en bra dag!

3 Rimkogeren - DK:

Flot fanget :-)Den salgs modeller sidder sjældent stille længe nok!

4 Peters bildmagi:

Aldrig sett en sådan förrut. Fin bild.

5 Lotta:

Visst är de sköna de små krypen

Jag fotade en sån förra året och hade ingen aning om vad det var förrän en berättade det för mig.

Edwlweiz är en underbar blomma.

Jag har den själv i trädgården.

Bilden är ljuvlig.

Kramizzzzzz // Lotta

6 BigMama/Lotta:

Här lär man sig saker. Har aldrig sett en nyckelpigelarv. Bra bild!

7 Birgitta - Macro Lovers:

Läskig liten rackare, men ett fint foto!

8 Rosie@Centre of Interest:

I've not seen any ladybug larvae in my scottish garden yet but I would love to have some too as I have plenty of aphids. Thats a lovely little edelweis too.



I did a google translate for you aswell just incase......I hope it makes sense in swedish.



Jag har inte sett några nyckelpiga larver i min skotska trädgård ännu men jag skulle älska att ha någon alltför så jag har gott om bladlöss. Thats en fin liten edelweis också.

9 Kvasthilda:

Se där. Har aldrig sett en nyckelpigelarv, vad jag vet. Min mor har dock edelweiss i trädgården o de är jättefina :-)



Du behöver nog inte vara rädd för frostnätter i juli. Folk skulle nog aldrig återvända om de frös rumpan av sig i fjällen, men de återvänder år efter år för att vandra i fjällen. Träffade en gammal dam på tåget ett år när jag var på hemväg o hon var på väg just till Abiskofjällen för att vandra Kungsleden för femtioelfte gången - eller nåt :-) Gammal ja, hon hade med god marginal passerat pensionsåldern och reste ofta ensam - lika ofta utomlands som inom Sverige.

Kommentera här: