Veckans fototriss 298: Gräsrotsnivå...

Här kommer  först mina trissbilder... klicka för att se bättre...
      
Den första: En Alpsalamander, för att fota en sådan liten rackare får man själv lov att befinna sig i gräsrotsnivå, helst krälande där det är ganska fuktigt. Den andra: Ett Murmeldjur, de befinner sig ofta just i gräsrotsnivå, eller lite under, inte helt lätt att få syn på...
Den tredje bilden: Den fågeln hade näbben just i gräsrotsnivå, kanske letade den någonting att äta eller vad vet jag... den flög i alla fall iväg kort efter jag "skjutit" den.
Kolla in fler gräsrotstrissar HÄR...
 
 

Kommentarer:

1 Åke:

Riktigt läckra djur från gräsrotens nivå :) Hur hög är dom där två första ?

Svar: De små salamandrarna Finns oftast till 2400 m, de är rätt små, ca: 5- 15cm. På våren och försommaren, i parningssäsongen, är de lite "slarviga" och då kan man hitta dom längs vägarna.Annars är det rätt skygga rackare...
Lisa Andersson

2 Åsbergs Foto:

Fina bilder!

Svar: Tack för Kommentar, Jättefin hemsida hos dig, tittar in igen...
Lisa Andersson

3 Ninnie:

Fina bilder på -för mig-ovanliga djur! Ja, fågeln ser väl ganska bekant ut, men ett murmeldjur har jag aldrig sett. Är de stora? Ser ganska liten ut på bilden.
Tack för kommentaren hos mig! Trevligt att hitta hit till din blogg, fina foton, och mycket trevlig att läsa!
Hälsningar från Ninnie

Svar: Ja, fågeln är en duva och de andra, murmeldjuren, är ganska söta djur, vanligen cirka 50 cm kroppslängd och därtill 20 cm svans. Dom är jätteskygga och man har tur om man ser dom och ännu mer tur om man får bra bilder...
Lisa Andersson

4 Frida:

Kul djurtema! Och fina bilder!

Svar: Ja, det är ju alla (förutom duvan) gräsrotsdjur...
Lisa Andersson

Kommentera här: