Sånt som gör mig så himla glad...

Till exempel min stamkrusbärsplanta som nu blir tre år och har från sitt första år hos mig i en stor kruka haft många bär. Otroligt är att man så tidigt kan se de karakteristiska små håren på frukterna. Det tycker jag är ganska fantastiskt med tanke på att frukterna nu är endast ca 5 mm stora...



   Förra året var omfånget på "trädkronan" ca 80 cm och stammen var endast 1,5-2 cm och ca 1,40 m hög, vilket gjorde att jag ganska snart var tvungen att "stötta upp" med ännu en strark "sidostam" och binda fast med garn så att inte huvudstammen böjde sig. Lite jobb att finna ett bra stöd men jag hittade till slut en ca 5 cm grov bambustav som funkade alldeles utmärkt att "löst" binda fast krusbärsstammen.
   Den klarade till slut en ganska regnig sommar och den slutgiltiga, fantastiska skörden från detta lilla träd var ganska precis åtta (8) liter fina krusbär...
"Trädet står sedan tre år i samma kruka och det enda jag gör är att varja vår ta bort lite av översta jordlagret och fylla på med en bra humusrik jord samt en organisk långtidsgödsling och att naturligtvis, vattna när det är torrt. Det bli det överraskande fort nu på våren, inte bara på grund av värmen utan också på grund av vinden...

Kommentera här: